miercuri, 23 iulie 2014

Un obiect pe săptămână (24)

Scrisoare a lui Tudor Arghezi adresată Victorinei Gorgos, 3 iunie 1931, Bucureşti – colecţia Renascendis



Dimensiune: 9x14 cm

Material: carton subţire, cerneală

Descriere: scrisoare adresată de T. Arghezi, la data de 3 iunie 1931, Victorinei Gorgos – profesoară de limba franceză şi soţia prefectului de Vaslui Alexandru P. Gorgos. Arghezi adresează scuze doamnei Gorgos pentru că nu i-a putut trimite manuscrisul poemului Facerea lumii (ulterior publicat, în acelaşi an, în volumul Cartea cu jucării) din cauza situaţiei create de operaţia soţiei sale. O menţiune interesantă este „citirea la microfon” a poemului de către Arghezi, deci înregistrarea în scopul difuzării radio, fapt care se înscrie în istoria lungii colaborări a acestuia cu Radiodifuziunea Română, încă din 1927.

Textul scrisorii:


Bucureşti 3 Iunie 1931.

                     Stimată doamnă,

Am luat adresa dv. alaltăieri de la şcoală, unde m’am dus ca să vă cer datoratele scuze. Nu am putut să dau curs amabilei Dv. dorinţi, de a vă remite manuscrisul Facerea lumii, citit la microfon, dintr’o pricină pe care o veţi înţelege. Certitudinea că nu îmi pierd camarada şi mama copiilor mei, operată într-un sanatoriu, am căpătat-o deplin abia Luni ... Însăşi scrisoarea Dv., însoţită de rândurile D-lui Asaki, a fost deschisă şi citită cu o mare culpabilă întârziere.
În toate acestea mă simt vinovat cu foarte puţin însă nu aş fi voit să vă las o impresie de impoliteţe, deprins cum sunt, mai ales, ca în actele mele sociale să fiu scrupulos şi atent.
Probabil că dacă v’aş trimite-o acum, Facerea lumii n’ar mai răspunde la nicio necesitate.
Primiţi vă rog, Stimată Doamnă Gorgos, respectuoase omagii.

                                    T. Arghezi
                                        42 Bd. Elisabeta. Telefon 356/06.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu